Odborník odpovídá na dotazy

Naše diabetologická poradna je tu pro Vás. Nebojte se, napište nám. Na Váš dotaz se už těšíme.

Děkujeme za váš dotaz, během pár dní tady naleznete odpověď.


Filtrovat dotazy podle oblasti:

4. 7. 2022 Zuzana

Dobrý den, manžel trpí na náhlé záchvaty migrény. Najednou přestane vidět a začne ho bolet za očima a hlava. Stává se to i vícekrát za měsíc. Dnes na radu kolegy při záchvatu snědl tabulku čokolády a vypil sladké kafe a záchvat zmizel. Tak mě napadlo, jestli nemůže mít třeba cukrovku? Děkuji

Odpověď ordinace

Dobrý den, 

příznaky, které popisujete, svědčí spíše pro nižší hladinu cukru. Toto se může projevit např. bolestmi hlavy, pocitem hladu, pocením, bušením srdce. Nejedná se ale o cukrovku, ta je definována naopak vzestupem cukru v krvi. I zdravý člověk může mít příznaky poklesu cukru v krvi, např. po větší námaze, delším hladovění, či naopak větším příjmu sladkého jídla. Prevencí je racionální strava, tedy nenabízet slinivce potraviny sladké, které jí nutní ke zvýšenému výdeji inzulínu. Výsledkem pak mohou být zmiňované potíže. Radím tedy omezit rychlé cukry (sladkosti), zdravou stravu 3-5x denně. Pokud potíže nezmizí, doporučuji vyšetření metabolizmu cukru Vaším obvodním lékařem.

S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

30. 6. 2022 Květa

Dobrý den, chtěla bych se zeptat, zda je možné, řádnou dietou, zbavit se inzulínu. Děkuji.

Odpověď ordinace

Dobrý den,

v určitých případech to možné je, záleží ale na více faktorech a to z Vašeho krátkého dotazu nedokáži stanovit. Ale může Vám odpovědět Váš lékař na diabetologii. Posuzujeme dobu trvání cukrovky, produkci inzulínu slinivkou, jiná onemocnění, Vaší váhu, atd.

Pokud máte nadváhu a inzulín, doporučujeme shodit alespon 10 % výchozí váhy. Poté pokud budete mít dobré hladiny glykémie, můžete vyzkoušet inzulín snížit či zcela vysadit  a uvidíte zda to bude fungovat. Je potřeba toto ale učinit po domluvě s Vaším lékařem.

S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

29. 6. 2022 Martin

Dobrý den.Prosím ,na kolik se zvíší glikemie u zdravého jedince po aplikaci kortikoidů injekce do kloubů.,po opakování 2x do 14 dní.Dekuji.

Odpověď ordinace

Dobrý den,

u zdravého jedince by zvýšení mělo být krátkodobé, tedy cca do 1-2 dnů, kdy by se hodnota měla dostat do normálu, pokud byla vyšší.
Nelze přesně stanovit, do jaké výše se může cukr dostat, ale mělo by to být cca do 9-10mmol/l.

Pokud jsou hodnoty vyšší, není vyloučeno, že máte vyšší riziko vzniku diabetu v budoucnosti. Pokud si chcete nechat cukr zkontrolovat, je nutné to provést minimálně ve 14 denním odstupu od aplikace kortikoidů.

S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

28. 6. 2022 Jana

Dobrý den, omylem jsem si místo “denního” inzulinu píchla ten, co mám na noc. Co s tím?

Odpověď ordinace

Dobrý den,

pokud jste si místo denního píchla noční inzulín, budete mít v těle vyšší dávku dlouhodobě působícího inzulínu a to minimálně dalších 24-48 hodin podle typu inzulínu, po celou tuto dobu je vyšší riziko hypoglykémie.

Proto:
1. až budete podávat Váš dlouhodobě působící inzulín, ponižte dávku o to množství inzulínu, které jste již aplikovala omylem. Např. pokud jste k jídlu podala 10j dlouhého inzulínu a Vaše obvyklá dávka dlouhého inzulínu je 30j, podáte v ten den jen 20j ve Vaši obvyklou dobu.

2. kontrolujte si celý den cukr a to minimálně 4x denně, při poklesu glykémie pod 5,0 vezměte 20g cukrů (např. 1 kus pečiva, 1 kus ovoce: banán, jablko apod.)

3. inzulín k jídlu pokud si to uvědomíte hned můžete rovněž aplikovat ale jen v poloviční dávce


S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

22. 6. 2022 Jiři Stavarek


Dobry den.Chci se zeptat .Prvni vstupni prohlidka se plati ? A pokud ano kolik ?A každa dalši navštěva u Vas se take plati ? Děkuji za odpověď.

Odpověď ordinace

Dobrý den,

pokud máte smluvní pojišťovnu (https://www.diabetologiepraha4.cz/sluzby/cenik-sluzeb.html), tak návštěva u diabetologa či endokrinologa je hrazena z Vašeho veřejného pojištění.

S pozdravem

Diabetologická ambulance

21. 6. 2022 Dana

Dobrý den,
dnes jsem byla na OGTT . Jsem ve 28.tt a 1. odběr nalačno byl přesně 5,1. Dle stanov, co jsem si četla v jejich ordinaci se s touto hodnotou dělá celý test dál. Jenže kamarádka mi hned řekla, že už mi nic dělat neměli, že to je těhotenská cukrovka. Co je na tom pravdy?Zbytek výsledků ještě nevím, ale mám hrozny strach abych teď nějak neublížila miminku. Můžete mi to objasnit, děkuji.A omlouvám se možná za hloupý dotaz

Odpověď ordinace

Dobrý den, 

doporučený postup, ve II. fáze screeningu fázi screeningu (tedy mezi 26-28 týdnem těhotenstvím), je podrobně popsán na https://www.diab.cz/dokumenty/DP_GDM_2017.pdf

Diagnostický postup: nejprve je stanovena glykémie nalačno a podle výsledku se postupuje následovně, jsou vypsány různé varianty, které mohou nastat:

1. Glykémie nalačno < 5,1 mmol/l  žena podstupuje 75 g oGTT: vypije roztok 75 g

2. Glykémie nalačno ≥ 5,1 mmol/l glykémii nalačno je nutné opakovat co nejdříve,ale ne ve stejný den

3.Glykémie nalačno ≥ 5,1 mmol/l a opakovaná glykémie nalačno < 5,1 mmol/l žena podstupuje 75 g oGTT

4. Glykémie nalačno ≥ 5,1 mmol/l a opakovaná glykémie nalačno ≥ 5,1 mmol/l= GDM, žena nepodstupuje oGTT


Z výše popsaného je zjevné, že pokud jste měla 5,1 (je to přesně hraniční hodnota, ale spadá do kolonky č. 2, tedy  ≥ 5,1 mmol/l.
Správně byste tedy měla mít opakování, pokud bude hodnota opět  ≥ 5,1 mmol/l  jedná se o GDM, pokud bude pod 5,1 provede se oGTT.


Pokud u Vás rovnou provedli test oGTT, není to velkou chybou a miminku to neublíží.


S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

20. 6. 2022 Zbyněk

Dobry den,
z krevnich testu mi namerili hodnotu cukru
6, 25. Mam to brat vazne nebo to muze byt jen nahle zvyseni hladiny cukru? Mam se pro svuj klid nechat vysetrit nekde na diabetologii?

Dekuji.

Hezky den.

Odpověď ordinace

Dobrý den, 

hodnota nalačno 6,25 je již mimo normální meze, ale ještě se nejspíše nejedná o cukrovku. Říkáme tomu porucha glukozové tolerance nalačno.
O cukrovku se jedná pokud máte nalačno více než 7,0mmol/l nebo ve 2 hodině zátěžového testu (tzv. oGTT) nad 11mmol/l.

Nicméně pokud máte např v rodině cukrovku, máte nadváhu, stres, vysoký krevní tlak, je u vás vyšší riziko cukrovky 2. typu. Vice viz na https://www.cukrovka.cz/prevence.

Proto bych Vám již nyní doporučovala jídelníček s omezením volných (tzv. rychlých cukrů) a nechala si krev nalačno zkontrolovat za půl roku. Pokud budete mít nad 7,0 jedná se o cukrovku, pokud budete znovu hraniční, doporučovala bych Vám provést oGTT, při kterém se vyšetří cukr nalačno a 2 hodiny po jídle.
Více viz na https://www.cukrovka.cz/diagnostika

S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

17. 6. 2022 Iva

Dobrý den, po prodělání prvního covidu (závěr roku 2020) mi byla zjištěna cukrovka. Tehdy jsem měla glykémii na lačno 16 mmol/l. Diabetologem mi byla nasazena léčba v podobě těchto léků - Glyclada 60mg ráno a večer, Metformin 500mg večer. Po určitém čase se cukr stabilizoval. Kolikrát se mi i stávalo, že po dvou třech hodinách bez jídla mi klesl natolik, ze mě přepadala nevolnost a slabost.
Na konci února tohoto roku jsem se opět nakazila Covidem. Průběh byl těžší než u první nákazy, avšak bez hospitalizace. Po prodělání druhé nákazy se mi glykémie rapidně zhoršila. Na lačno mívám 10 - 11 mmol/l a hodinu až hodinu a půl po jídle ( jedná se vždy o menší porci stravy bez přidaných cukrů) je to často klidně již v hodnotách 20-22,5 mmol/l.
Léky si beru tak, jak mi byly nastaveny v počátku léčby. Prosím o radu jak mám v takovém případě postupovat. K mému lékaři se v nejlbližší době nedostanu. Děkuji.

Odpověď ordinace

Dobrý den, 

po onemocnění COVID často vidíme u diabetiků zhoršení kompenzace se vzestupem glykémie. Obvykle se během týdnů, někdy ale i měsíců, stav vrací do původních hodnot. Lehkou hyperglykémii lze po krátkou dobu tolerovat. Pokud ale udáváte hodnoty po jídle až kolem 20mmol/l bez dietních chyb, je potřeba třeba i jen dočasně upravit léčbu Vašeho diabetu. Pokud užíváte Glyclada 60mg ráno a večer, tuto dávku nelze navyšovat. Můžete navýšit metformin 500mg na 1 tbl ráno, 1 tbl večer. Nicméně se odmnívám, že to nebude dostačující. Bude potřeba kontaktovat Vašeho diabetologa, pokud do 2 týdnů po navýšení dávky Metforminu nedojde ke zlepšení a hladiny krevního cukru budou opakovaně nad 15mmol/l.

S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

16. 6. 2022 Vaclav

Dobry den,
je mi 75 let, 90 kg, 181 cm. Léčím diabetes 2. typu, vecer Glucophage XR 1000 mg. Glykemie nalačno od 6,4 do 6,9 mmol/l, 2 hod po jidle 5,2 az 6,7.
Chodim, cvičím, jezdim na kole, doma min 3x tydně intenzivně 30 min na rotopedu se zadýcháváním se. Od začátku užívání Glukophage mam ráno průjem, ale naučil jsem se s tím žít, nechtěl bych léčbu měnit, Glukophage je prý dobrý lék.
Je třeba medikaci měnit či zvyšovať?
Předem děkuji za radu.

Odpověď ordinace

Dobrý den, výsledky, které udáváte, tedy glykémie mezi 5-7mmol/ po celý den jsou výborné. Glucophage je dobrý lék, který ale někdy vede k průjmům. Obvykle je to otázka celkové dávky Glucophage na den. Doporučuji Vám probrat Vaše potíže na kontrole u lékaře, který Vám lék předepisuje, protože lze léčbu upravit tak, abyste byl bez zažívacích potíží a glykémie byly uspokojivé.

S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková

15. 6. 2022 Anonym

Dobrý den mám na lačno 18,2 a zatím jsem na diabetické dietě jak to řešit aby glykémie klesla předem děkuji za odpověď

Odpověď ordinace

Dobrý den, 

pokud máte nalačno cukr 18,2mmol/l a neužíváte žádné léky, doporučuji Vám vyhledat co nejdříve lékaře diabetologa, aby zahájil léčbu cukrovky. Dietou to jistě nepůjde.

S pozdravem

MUDr. Dagmar Bartášková